FN'S 17 verdensmål
Vi favoriserer samarbejdspartnere der støtter FN’s Global Compact. Det betyder, bl.a. at vi holder os orienterede om udvalgte emner i FN’s 17 Verdensmål som fx sundhed og trivsel, bæredygtig energi, klimaindsats m.m.
Et andet vigtigt parameter for bæredygtighed, er den sociale faktor. Man kan ikke betragte en økologisk bomulds t-shirt som bæredygtig, hvis den er produceret af underbetalt arbejdskraft i Bangladesh. Et bæredygtigt produkt bør også socialt medvirke til en verden i balance, dvs. produceres med social ansvarlighed af voksne mennesker, som arbejder under anstændige produktionsforhold til en fair løn, og ikke mindst under hensyntagen til planetens øvrige beboere.
Herudover bør den cirkulære økonomi medtages, når fx den samlede miljøbelastning vurderes.
Alle produkter som sælges hos BRANDPIT, er nøje udvalgt ud fra nogle grundliggende kriterier for bæredygtighed:
1. Miljøbelastning
2. Ressourceforbrug
3. CO2 belastning
4. Social ansvarlighed
For at disse kriterier kan overholdes, findes der en lang række certifikater og standarder, som løbende opdateres og informeres om.
Miljøbelastning
RÅSTOFUDVINDING:
Råstofudvinding bør foregå med lav forurening og miljøbelastning, både i nær- og fjernmiljø.
PRODUKTION:
En lav forurening og miljøbelastning er selvfølgelig ikke mindre vigtig i produktionen, hvor specielt bortskaffelse af forbrugte kemikalier i luft, jord og vandløb kan være en voldsom belastning for nær- og fjernmiljø (f.eks. tøj- og olieindustrien).
BORTSKAFFELSE:
Når man vurderer bæredygtigheden, er det vigtigt at betragte produktets totale livscyklus:
- Kan produktet i rimelig grad genanvendes?
- Vil bortskaffelsen af produktet forurene luft, jord eller grundvand?
- Er produktet komposterbart eller i rimelig grad bionedbrydeligt?
Ressourceforbrug
GLOBALT:
Et produkt skal være baseret på materialer, som enten;
- er baseret på ubegrænsede ressourcer (f.eks. tegl, jern).
eller - er baseret på genanvendelige ressourcer (f.eks. kork, bioplast).
eller - er genbrug af allerede producerede materialer (f.eks. genbrugsplast, stål).
LOKALT:
Ressourcer kan være ubegrænsede globalt, men det er også vigtigt, at de lokale ressourcer og behov tilgodeses (f.eks. ferskvandsressourcer, fødevareproduktion, majsproduktion til bioplast).
CO2 belastning
Det er en helt afgørende faktor i et produkts bæredygtighedsegenskaber, at det ikke er CO2 positivt, dvs. i produktion eller brug belaster CO2 indholdet i atmosfæren og dermed bidrager til opvarmningen af kloden.
Helt optimalt bør det selvfølgelig tværtimod bidrage til en nedbringelse af atmosfærens CO2 indhold.
De helt store syndere her er eksempelvis ikke-genbrugte fossile plastprodukter som f.eks. PVC i modsætning til f.eks. bioplast og genbrugsplast.
I forhold til belastningsgraden er produktets levetid afgørende, da ethvert kulstofholdigt produkt fungerer som et kulstofdepot i hele sin levetid.
Show, don’t tell
Hvad gemmer sig bag løftet om social ansvarlighed?
I lyset af de alvorlige udfordringer verdenssamfundet står over for, bør virksomheder være mere varsomme i deres omgang med CSR-begrebet. Det skal betyde noget. Show, don’t tell.
Verdens udfordringer skal imødekommes, og derfor er det vigtigt, at virksomheder ikke foregiver at være socialt og miljømæssige ansvarlige, med det sigte at øge sin forretning.
Heldigvis er mange virksomheders stigende sociale og miljømæssige engagement, med til at gøre verden til et bedre sted. Der er dog stadig brug for radikale ændringer, af den nuværende måde at drive virksomhed på, hvis de sociale og miljømæssige udfordringer, som verden står over for, skal imødekommes.